fbpx

Opalanie a leki – tego unikaj!

12 czerwca 2019

Słońce, plaża, leżak… Całą długą zimę marzysz o ciepłych dniach. Nagle masz mnóstwo energii i dobry humor. Jeździsz na rowerze, spacerujesz, opalasz się, biegasz…

Jednak czy aby na pewno możesz? Czy zdajesz sobie sprawę z tego, jaki wpływ może mieć słońce na zażywane przez Ciebie leki? Bo niestety może. I wcale nie jest to korzystne działanie.

 

Leki+słońce=?

 

Wiele leków powoduje uwrażliwienie skóry na działanie promieniowania słonecznego. Skutkiem tego działania są odczyny fototoksyczne lub fotoalergiczne.

 

Odczyny fototoksyczne po spożyciu leków:

  • występują podczas lub w niedługim czasie po kontakcie ze słońcem,
  • występują w miejscach, które były wystawione na słońce,
  • objawem ich jest zaczerwienienie, obrzęk, a nawet pęcherze,
  • pamiątką po nich mogą być przebarwienia skóry.

Odczyny fotoalergiczne po spożyciu leków:

  • występują najwcześniej po kilkunastu godzinach od opalania,
  • występują w miejscach, które były wystawione na słońce oraz w miejscach osłoniętych,
  • objawem ich jest wysypka, świąd, zaczerwienienie, przebarwienie skóry i paznokci,
  • występują dużo rzadziej niż odczyny fototoksyczne.

 

Leki które uczulają

 

Leki, które mogą powodować odczyny fototoksyczne lub fotoalergiczne to np.:

  • antybiotyki – tetracyklina, doksycyklina, ciprofloksacyna, sulfametoksazol,
  • leki przeciwgrzybicze – itrakonazol,
  • NLPZ, czyli niesteroidowe leki przeciwzapalne – ibuprofen, ketoprofen, naproksen,
  • leki moczopędne – furosemid, hydrochlorotiazyd,
  • leki przeciwtrądzikowe – isotretinoina,
  • leki przeciwpadaczkowe – fenytoina, która pod wpływem promieniowania wywołuje powstawanie ciemnych plam na twarzy, szyi i ramionach,
  • leki przeciwdepresyjne – amitryptylina, doksepina, karbamazepina, wywołujące przebarwienia na szyi, dekolcie, dłoniach oraz odbarwienie tęczówki,
  • przeciwdepresyjny dziurawiec!!!
  • dziegieć, czyli lepka ciemnobrązowa ciecz powstającą podczas suchej destylacji drewna lub węgla kamiennego, stosowana w leczeniu łuszczycy oraz w szamponach przeciwłupieżowych,
  • doustna antykoncepcja hormonalna,
  • środki przeciwgruźlicze – izoniazyd,
  • leki przeciwpsychotyczne – chloropromazyna, trifluperazyna, wywołujące przebarwienia skóry, błon śluzowych i paznokci,
  • leki przeciwmalaryczne – chlorchina, hydroksychlorochina, powodujące ciemne przebarwienia skóry, podniebienia twardego oraz paznokci,
  • witamina A zawarta w maściach i suplementach diety może wywołać przebarwienia, podrażnienia, bąble.
  • olejki eteryczne.

 

To tylko dziurawiec…

 

Jak widzisz powyżej, nie tylko leki wydawane z przepisu lekarza na receptę mogą wpływać na zdrowie negatywnie pod wpływem słońca. Przykładem takiego “lekceważonego” preparatu jest dziurawiec, czyli zioło o właściwościach rozkurczowych, ściągających, jak również antydepresyjnych. Roślina, a jednak w połączeniu ze słońcem może uczulać. I to niezależnie czy zażywasz go pod postacią alkoholowego wyciągu czy w tabletkach.

Dlatego zawsze, niezależnie czy przyjmujesz leki na receptę czy popularne suplementy, sprawdzaj ich skład i czytaj ulotkę!

 

Jak się uchronić przed uczuleniem?

 

Jeśli danych leków nie musisz brać wychodząc na słońce, to po prostu ich nie bierz. Jeśli jest to jednak konieczne, chroń swoje ciało dzięki lekkim, przewiewnym ubraniom, kapeluszom oraz stosuj kremy z filtrami. A także nie smaż się na leżaku 😉

I pamiętaj, że każdy lek może uczulić, a więc z uroków słońca korzystaj z zachowaniem ostrożności.

 

A czy kiedyś Ciebie spotkało coś takiego? Zażyłaś lek, który po opalaniu spowodował odczyn fototoksyczny? Podziel się doświadczeniem.

 


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

instagram

Dołącz do mnie na Facebooku